Six Sigma Green Belt - eLearning

4.900,00 SEK

eLearning

Six Sigma är en datadriven, kundfokuserad och resultatorienterad metodik som använder statistiska verktyg och tekniker för att systematiskt eliminera defekter och ineffektiviteter för att förbättra processer. Det är en systematisk metod för att mäta och analysera affärsprocesser för att identifiera de kritiska faktorer som påverkar affärsresultaten, därigenom förbättra processerna och etablera kontroller runt de förbättrade processerna. Six Sigma är ett brett accepterat kvalitetskoncept i dagens affärsvärld. Six Sigma började sin resa på 1980-talet som en datadriven metod för att minska variationen i elektroniska tillverkningsprocesser hos Motorola Inc. i USA. Six Sigma blev berömt när Jack Welch gjorde det till en vital del av sin framgångsrika affärsstrategi på General Electric 1995. Idag används det som en metodik för att förbättra affärsprestanda runt om i världen inom olika branscher inklusive allmän tillverkning, byggande, bank och finans, hälsovård, utbildning, regering, KPO/BPO, IT/programvara. För närvarande implementerar IT/ITES-sektorns företag dynamiskt Six Sigma och det är inte längre begränsat till tillverkningssektorn. Six Sigma använder en uppsättning kvalitetsstyrnings- och statistiska metoder och skapar ett team av experter inom organisationen med specifika färdigheter som behövs för att genomföra Six Sigma-projektet. Varje Six Sigma-projekt som genomförs inom en organisation följer en väldefinierad sekvens av faser med kvantifierbara värdeobjektiv, t.ex. att minska processcykeltiden, minska kostnaderna, öka kvalitetsbetyget/kundnöjdhetsindexet, minska defektfrekvensen.

Kurstidslinje

Hero
  1. Introduktion till Six Sigma

    Lektion 01

    - Kvalitetshistorik (Deming, Juran, JIT, Ishikawa, Taguchi, etc.)
    - Utvecklingen av Six Sigma
    - Att definiera Six Sigma - filosofi och mål
    - Översikt av Six Sigma DMAIC-processen
    - Intressenter och upprättande av ett Six Sigma-projekt
    - Identifiering och dokumentation av intressentkrav
    - Identifiering av intressenter och kunder
    - Insamling och analys av data
    - Bestämning av kritiska krav
    - Kriterier för projektval
    - Fastställande av prestandakriterier
    - Användning av finansiella kriterier för att utvärdera projektets fördelar
    - Maximera projektets fördelar för organisationen

  2. Projektplanering

    Lektion 02

    - Creating Project Charter
    - Negotiating Charter
    - Managing team dynamics
    - Initiating teams
    - Stages of team development
    - Maslow's hierarchy of needs
    - Motivation techniques
    - Conflict Resolution Techniques
    - Management / Leadership styles
    - Roles played by people in a project
    - Key tools for project management and planning

  3. Sex Sigma-metodik - Definition

    Lektion 03

    Inmatningar

    - Behov av Six Sigma-projekt, sponsring av företagsledningen, kärnteam identifierat 

    Verktyg
    - Organisationshierarki
    - Översiktsprocesskartor
    - Översiktliga pareto-diagram
    - Verktyg för idégenerering och kategorisering

    Utdata

    - Project charter
    - Established metrics
    - Problem definition
    - Roles and responsibilities

  4. Sex Sigma-metodiken - Mätning

    Lektion 04

    - Målsättningar för mätningsfasen

    Inmatningar

    - Resultaten av definieringsfasen

    Verktyg

    - Verktyg och tekniker för datainsamling
    - Mätskalor
    - Valideringstekniker (R & R-mätningar)
    - Statistiska fördelningar
    - Datautvinning
    - Diagram
    - Processkarta
    - Verktyg för intressenter
    - Processkostnader

    Utdata

    - Well-defined processes 
    - Baseline process capability 
    - Process parameters affecting CTQs 
    - Cost of poor quality (COPQ)
    - Measuring system

  5. Six Sigma-metodik - Analysera

    Lektion 05

    Mål för analysfasen

    Ingångar
    - Resultat av mätningsfasen

    Verktyg
    - Ishikawa-diagram
    - Analys av felmod och effekter
    - Hypotesstudie
    - Studie av processkapacitet
    Resultat
    - Huvudsakliga orsaker till defekter
    - Specifika och gemensamma orsaker till variation
    - DPMO och sigma-nivå

  6. Six Sigma-metodiken - Förbättra

    Lektion 06

    Inmatningar

    - resultat av analysfasen

    Verktyg

     - Avkastning på investering
    - Lösningars designmatris 
    - Utformning av försök
    - Taguchis robusthetskoncept 
    - Metod för responsyta 
    - Verktyg för projektplanering och -hantering
    - Prototyper 

    Utdata

    - Cost/benefit for different solutions
    - Selection of solutions for implementation
    - Implementation plan

  7. Sex Sigma-metodiken - Kontroll

    Lektion 07

    Ingångar
    - resultat av förbättringsfasen

    Verktyg

    - Control plan
    - Statistical process control
    - Lean enterprise
    - 5S
    - Kaizen
    - Kanban
    - Total productive maintenance
    - Re-analysis of measurement systems

    Resultat
    - Genomförda lösningar
    - Reviderat mätsystem
    - Kontrollplan för fortsatta fördelar
    - Förbättrar processkapaciteten
    - Lärdomar

  8. Fallstudier 01

    Fallstudier

    Fallstudier del 1

  9. Fallstudier 02

    Fallstudier

    Fallstudier del 2

  10. Fallstudier 03

    Fallstudier

    Fallstudier del 3

Lärandemål

Under certifieringskursen för Six Sigma Green Belt kommer deltagarna att kunna utveckla:

Koncept

Förstå koncepten, implementeringen och målen med Six Sigma. Utbilda, dokumentera, övervaka, svara och anpassa system.

Processförbättring

Kunna använda en strukturerad metod för processförbättringar i sina organisationer

DMAIC

Färdighet i att använda DMAIC-metodiken (Definiera, Mäta, Analysera, Implementera och Kontrollera)

Kontrollera defekter

Färdighet i att förutse, förebygga och kontrollera defekter i en process. Förståelse för elementen av spill.

Kvalitetsförbättring

Färdighet i att uppnå hållbar kvalitetsförbättring genom processförbättring.

Processupptäckt

Förståelse för verktyg för processupptäckt, variation i processer, minska variation i processer och uppnå förutsägbara resultat. Förmåga att identifiera, mäta och analysera processpotential

Metodologier

Förståelse för när man ska använda vilken Six Sigma-metodik. Användning av inferentiell statistik, hypotesprövning. Förmåga att använda kapabilitetsanalys och förståelse för användningen av statistisk processtyrning.

Kämpa

Kunskap om sambanden mellan Lean-verktyg

Nyckelfunktioner

Videor

40 högkvalitativa videor (ungefär 4 timmars varaktighet).

Studieguider

8 användbara studieguider (finns även i nedladdningsbara format).

Referens

Referensmaterial för att hjälpa dig att lära dig.

Hero

Prov

Provet genomförs helt online med 3 försök.

Provformat och funktioner:

- Multiple-choice
- 90 questions per exam 
- One point is awarded for each correct answer 
- No negative marks for wrong answers 
- Duration 120 minutes
- Secured online exam

Six Sigma Green Belt-kursen fokuserar på att ge studenter en förståelse för olika Six Sigma-verktyg och tekniker som är användbara för att förbättra produktionsprocessen och minimera defekter i den slutliga produkten med större betoning på den praktiska tillämpningen av dessa verktyg och tekniker i organisationen.

Vem bör anmäla sig till detta program?

Målgrupp:

Denna kurs rekommenderas starkt för anställda och organisationer som behöver en standardiserad metod för problemlösning för kontinuerlig förbättring inom kvalitetsledning.

Ingenjör för kontinuerlig förbättring

Produktionslinjechef

Kvalitetssäkringschef

Senior systemingenjör

Projektledare

Lär dig mer

Fördelarna med Six Sigma

- Six Sigma hjälper företag att minska kostnader och öka produktiviteten - Six Sigma förbättrar kvaliteten på projektresultat genom att minska ineffektivitet och defekter. - Six Sigma ökar kundnöjdhet och lojalitet - Certifierade Six Sigma-professionella kan bidra till att avsevärt öka ROI - Det finns huvudsakligen två metoder för Six Sigma, nämligen DMAIC och DMADV.

DMAIC

DMAIC är en datadriven metodik inom Six Sigma för att förbättra befintliga produkter och processer. DMAIC-processen bör användas när en befintlig produkt eller process kan förbättras för att uppfylla eller överträffa kundkrav. DMAIC-metodiken består av fem faser:

Definiera - Definiera projektets mål och leveranser (internt och externt).

Mät - Mät processen för att fastställa nuvarande processprestanda (baslinje).

Analysera - Upptäck grundorsakerna till defekter.

Förbättra - Förbättra processen genom att eliminera defekter.

Kontroll - Kontrollera framtida prestation.

DMADV

Är en vanlig DFSS (Design för Six Sigma)-metodik som används för att utveckla en process eller produkt som ännu inte finns i företaget. DFSS är en tillämpning av Six Sigma som fokuserar på design eller omgestaltning av de olika processerna som används vid tillverkning av produkter eller leverans av tjänster genom att beakta kundbehov och förväntningar. DMADV används när den befintliga produkten eller processen inte uppfyller kundspecifikationen eller Six Sigma-nivån, även efter optimering med eller utan användning av DMAIC. DMAIC-metodiken består av fem faser:

Definiera projektets mål och kundleveranser

Mät processen för att bestämma den nuvarande prestandanivån

Analysera och fastställ orsakerna till defekterna

Designa processen i detalj för att uppfylla kundbehov

Validera prestandan av designen och dess förmåga att uppfylla kundbehov

Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?

Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!

;