Varför varje IT-professionell behöver ITIL4-certifiering

ITIL står som en hörnsten för effektiv ITSM, att bemästra ramverket och sträva efter certifiering kan vara fördelaktigt för en bättre karriär för alla IT-professionella.

Varför varje IT-professionell behöver ITIL4-certifiering

Innovationer inom teknik har revolutionerat företagsverksamheter till det bättre. Teknik lyckas öka effektiviteten, förenkla arbetsbördan och minska risker; men endast om den implementeras och kontrolleras på rätt sätt. Det är därför IT-tjänstehantering (ITSM) har utvecklats, för att vara en vägledning i att optimera IT-operationer för att de ska fungera effektivt och förbli i linje med en organisations mål.

Bland många ITSM-ramverk i branschen erkänns Information Technology Infrastructure Library (ITIL) som den bästa lösningen av många organisationer. Därför kommer det att vara fördelaktigt för alla IT-professionella som strävar efter att bli branschexperter att bemästra ITIL-ramverket och erhålla certifiering, samtidigt som de drar nytta av en mer givande, bidragande och utmanande karriär.

Innehållsförteckning

1) Vad är IT-tjänstehantering?

2) Vad är ITIL?

3) ITIL är den mest populära ITSM

4) Fördelar med ITIL4-certifiering för IT-professionella

5) ITIL kommer att vara det långvarigt relevanta ramverket för ITSM

6) Hur man tar ITIL4-certifieringen

7) Var man kan ta ITIL4-certifieringen

Vad är IT-tjänstehantering?

Oavsett om det är för att kontakta leverantörer, svara på kundförfrågningar, registrera försäljning eller något annat; många organisationer integrerar IT som en del av deras dagliga verksamhet. IT-tjänstehantering (ITSM) avser aktiviteterna att designa, bygga, driva och underhålla IT inom en organisation och till dess kunder.

ITSM bygger på principen att leverera IT som en tjänst. I början av digitaliseringens era ansågs IT-avdelningar endast vara ett stöd. Men över tid har experter insett att IT inte bara handlar om att underhålla hårdvara och system. IT har en mer väsentlig roll med sin förmåga att tillföra värde till kunder och förbättra leveransförmågan.

På grund av denna insikt har ITSM utvecklats till ramverk. Flera framstående ITSM-ramverk inom industrin är ITIL, COBIT, FitSM, ISO/IEC 20000 och många andra. Eftersom IT fortsätter att vara en integrerad del av det moderna näringslivet implementerar ungefär 73% av organisationerna ITSM-ramverk år 2024, nämligen ITIL eller DevOps.

Bland många ramverk kallas ITIL ofta för handboken för ITSM. Detta beror på att ITIL-ramverket erkänns och tillämpas i många multinationella företag på grund av dess omfattande tillvägagångssätt och flexibla anpassning för olika komplexa organisationsnivåer och behov.

Vad är ITIL?

Informationsteknikinfrastrukturbiblioteket (ITIL) är det mest globalt antagna ramverket för IT-tjänstehantering. Grundat i slutet av 1980-talet av den brittiska regeringen för att standardisera nationella IT-praxis, är ITIL-ramverket erkänt som den mest grundliga och praktiska riktlinjen för att hantera IT-tjänster och säkerställa långvarig adekvat serviceleverans.

ITIL betonar vikten av att prioritera värde för kunderna. Inom ITIL måste varje aspekt av IT-tjänster uppfylla kundens behov och förväntningar samtidigt som man minimerar risker och kostnader som kan följa. Dessutom föreslår ramverket också ett åtagande om kontinuerlig förbättring så att en organisation kan förbli smidig och anpassningsbar i att tillhandahålla relevanta IT-tjänster.

Det som skiljer ITIL från andra är att ramverket delar upp hela IT-processen i cykler, från det tidiga designstadiet till implementerings- och förbättringsstadierna. Varje cykel omfattar flera faktorer att beakta och tänka på så att varje aspekt av IT i en organisation kan optimeras.

ITIL är den mest populära ITSM

Ungefär 90% av FTSE 500-företagen har använt ITIL-ramverket under årens lopp. Den betydande omfattningen och antalet visar på ITIL:s relevans som det absoluta valet av ITSM-ramverk för många företag inom olika sektorer. Denna utbredda användning gör så småningom ITIL till guldstandarden bland IT-professionella, chefer och tillsynsmyndigheter.

Eftersom ITIL är ett globalt erkänt och använt ramverk, är ITIL-certifierade yrkesverksamma, särskilt de som erhåller den senaste versionen som är ITIL4, högt värderade och föredragna av arbetsgivare på arbetsmarknaden. Denna efterfrågan kan öppna nya karriärmöjligheter och större arbetspotential, både när det gäller inkomst och ansvarsområden.


Fördelar med ITIL4-certifiering för IT-professionella

  • Högre löneförmåner

ITIL4-certifiering är känt för att ge 40% högre inkomst än icke-certifierade kollegor. Den genomsnittliga lönen för ITIL4-certifierade yrkesverksamma ligger på ungefär $102,000 per år, och en mer avancerad nivå av certifieringar kan till och med leda till högre löne potential.

  • Bättre karriärväg

Att skaffa ITIL4-certifiering ses som en stor början för att säkra lovande karriärmöjligheter inom IT eftersom många multinationella företag och startups föredrar certifierade experter. Mer avancerad ITIL4-certifiering öppnar även upp möjligheter att landa chefsroller inom IT såsom Chief Information Officers, IT-direktörer och chefer.

  • Utveckla rykte & referenser

ITIL4-certifieringen tjänar som bevis på expertis och ytterligare kunskap inom ITSM som är högt värderad av arbetsgivare och experter. Att erhålla minst ITIL4 Foundation-certifieringen kan lägga ära till ditt CV för att sticka ut på den konkurrenskraftiga arbetsmarknaden.

  • Öka självförtroendet

Certifiering kan vara ett tillägg i arsenalen för att säkra ett jobb eller en önskad position. Det kan öka självkänsla och moral, eftersom det ger en konkurrensfördel över jämnåriga som saknar sådana referenser.

  • Uppdaterad med branschförändringar

Certifieringar har utgångsdatum. När det gäller ITIL4-certifiering är det nödvändigt att genomgå en omexamination var tredje år för att säkerställa att kunskapen och medvetenheten om ITSM och IT som helhet är uppdaterad med de senaste trenderna och utvecklingen inom branschen.

  • Nätverksmöjligheter

Att delta i ITIL4-certifieringsträningen och examinationen ger yrkesverksamma möjlighet att knyta kontakter med kollegor och branschledare, vilket potentiellt kan leda till nya samarbeten eller karriärkliv.

  • Bevis på åtagande om tillväxt

I allmänhet visar det att man skaffar certifiering en vilja till karriärutveckling genom att anstränga sig för ytterligare utbildning och träning. Detta agerande kan ses som en positiv karaktärsdrag av arbetsgivare.


ITIL kommer att vara det långvarigt relevanta ramverket för ITSM

  • Omfattande Praktiska Metoder

ITIL omfattar en holistisk syn och praktiska koncept för att driva IT-tjänstehantering. Ramverket är lätt att implementera eftersom det börjar med befintliga resurser, och dess tillämpningar kan justeras till vilken nivå som helst av avdelning och sektor.

  • Perfekt för alla företagsstorlekar

Inte bara idealiskt för alla typer eller affärsområden, men ITIL tillgodoser också olika storlekar på varje organisation, från små startups till gigantiska företag.

  • Kontinuerlig förbättring

Ramverket uppmuntrar vikten av kontinuerlig förbättring. Med detta tankesätt krävs det att organisationer är anpassningsbara mot den dynamiska marknaden och teknologin. Ramverket i sig har utvecklats över årtiondena för att förbli aktuellt med de senaste affärspraxiserna.

  • Integration med andra ramverk

Med erkännandet av andra ramverk i branschen underlättar ITIL en problemfri integration med andra ramverk såsom Agile, DevOps och Lean. Denna metod möjliggör för organisationer att integrera flera ramverk för en robust IT-tjänstehantering.

Eftersom IT fortsätter att vara en integrerad del av moderna företag, kommer ITSM alltid att samexistera, och detta innebär att ITIL också kommer att förbli den mest lämpliga lösningen i branschen. Därför är det att studera ramverket och sträva efter ITIL 4-certifieringsprov inte bara en trend eller en kortsiktig framgång.

Men ännu viktigare är att en ITIL4-certifiering hjälper till att skapa en stabil grund för en långsiktig och lovande karriär fylld med obegränsad potential inom IT-området, samt att bli en värdefull medlem i organisationen som kan bidra ytterligare till att göra skillnad.

Hur man tar ITIL4-certifiering

Som tidigare nämnts antar ITIL-ramverket ett brett och holistiskt tillvägagångssätt för ITSM. Det är därför certifieringen är indelad i flera underområden och nivåer. Denna struktur möjliggör för IT-professionella att lära sig ITIL utifrån deras nuvarande kunskaper, ledningsposition eller önskad karriärväg.

Grundläggande certifiering som ger en basförståelse för ITIL-ramverket och dess centrala koncept, principer och terminologi. ITIL4 Foundation fungerar som grunden för alla ytterligare ITIL-certifieringar.

Nästa fas i ITIL 4-certifieringen utvecklas i flera strömmar:

ITIL4 Managing Professional (MP)

ITIL4 Managing Professional (MP) är för IT-praktiker som arbetar inom teknik- och digitala team. Det fokuserar mer på den praktiska och operativa sidan av IT-tjänstehantering. Denna ström består av 4 certifieringsmoduler:

Fokuserar på styrning och kontinuerlig förbättring, samt att studera effekten av agila och lean arbetssätt. Denna modul är också en del av ITIL4 Strategic Leader-strömmen.

Täcker integrationen av olika tjänstehanteringspraxis i en sammanhängande leveransmodell. Programmet utvecklar rollen som tjänsteleverantörer och leverantörer har i hanteringen av tjänster för kundoperationer.

Modulen utforskar hur man bygger relationer med intressenter och kunder för att säkerställa att IT-tjänsterna uppfyller deras behov och att de har positiva erfarenheter med tjänsteleverantören.

Adresserar leveransen av tjänster i snabbt föränderliga miljöer. Det är avsett att bekanta sig med arbetsmetoder som Agile och Lean management, samt teknologier såsom automatiserad testning, molntjänster och mer.

ITIL4 Strategic Leader (SL)

ITIL4 Strategic Leader (SL) riktar sig till IT-professionella som är involverade i planeringen av IT-användning och strategier för organisatoriska mål, vanligtvis på mellan- till toppledningsnivå. Tillsammans med den gemensamma ITIL4 Strategist: Direct, Plan, and Improve modulen, inkluderar denna ström också:

Detta program är avsett för de i ledande positioner som måste vara medvetna och förberedda på effekterna av digital transformation på affärsmål och strategi, så att organisationen förblir konkurrenskraftig och tillför värde till marknaden.

Förlängning av ITIL 4-certifieringar

Fokuserar på att övervaka tjänsteprestanda och att effektivt uppfylla tjänsteförfrågningar. Denna modul är en del av ITIL 4 Practice Manager (ITIL PM)-strömmen som är avsedd för IT-professionella som vill validera förmågor inom specifika ITIL-praxis.

Certifiering som fokuserar på de unika utmaningarna med att hantera molntjänster inom ramen för ITSM. Modulen ger leverantörsoberoende och användarcentrerad vägledning om hur inköp av molntjänster kan stödja bredare affärsfunktioner.

Var kan man ta ITIL4-certifieringen?

För att erhålla de officiella ITIL4-certifieringsproven måste du genomföra prov som hålls av ackrediterade utbildningsinstitutioner. Lyckligtvis är Adding Value Consulting en av de ledande organisationerna i Europa, med ett team av högt kvalificerade utbildare med 10-12 års undervisningserfarenhet.

På Adding Value Consulting (AVC) erbjuder vi dig möjligheten att studera var som helst, när som helst i din egen takt genom vår e-lärningsmetod. Du kan börja med ITIL4 Foundation-certifieringen som en start eller vilken certifieringsmodul som helst som överensstämmer med dina mål och nivåer.

För de som vill lära sig mer om Managing Professional-strömmen erbjuder AVC också ITIL4 Managing Professional (MP) Bootcamp. Med mer än 45 timmars högkvalitativt e-lärande innehåll och simuleringsexamina är ITIL4 Managing Professional (MP) Masterprogrammet det bästa alternativet för att förbereda sig omfattande för att bli en certifierad IT-professionell.

Slutsats

ITIL-ramverket står som en hörnsten för effektiv IT-tjänstehantering, och när organisationer i allt högre grad förlitar sig på teknik, blir det avgörande och fördelaktigt för IT-professionella att bemästra ITIL och sträva efter certifiering. Förhoppningsvis är varje detalj och information i denna blogg klar och till hjälp för dig som siktar på att bli en expert inom IT och en värdefull medlem i organisationen.

Om du är intresserad av fler tekniska insikter och uppdateringar, tveka inte att läsa mer av våra blogginlägg.

You also could like

Varför människor är den första försvarslinjen inom cybersäkerhet

08 Oct, 2025

Varför människor är den första försvarslinjen inom cybersäkerhet

Mänskliga fel orsakar över en fjärdedel av cyberintrången, vilket kostar företagen miljoner. Upptäck varför anställda är den första försvarslinjen inom cybersäkerhet och hur utbildning kan förvandla din svagaste länk till din starkaste sköld.
Generativ AI 2025: Så blir hypen till affärstransformation

25 Sep, 2025

Generativ AI 2025: Så blir hypen till affärstransformation

Generativ AI har gått från att vara en hype till att leverera verkligt affärsvärde över olika branscher. Den här bloggen utforskar hur organisationer antar GenAI år 2025, den kompetensbrist som framhävs av WEF:s framtidssrapport om jobb 2025, och de karriärmöjligheter det skapar. Lär dig varför AI- och stordatakompetenser toppar den globala efterfrågelistan, vilka roller som framträder, och hur bootcamps och certifieringar kan hjälpa dig att säkra din framtid.
NIS2 och vägen till starkare cybersäkerhet i Sverige och EU

16 Sep, 2025

NIS2 och vägen till starkare cybersäkerhet i Sverige och EU

Denna artikel förklarar EU:s NIS2-direktiv, vad det innebär för svenska organisationer och hur man förbereder sig för de nya cybersäkerhetskraven. Lär dig om viktiga skyldigheter, rapporteringstidslinjer, ledningsansvar och hur utbildning kan hjälpa ditt team att uppnå efterlevnad och bygga motståndskraft
Prompt Engineering: Hur AI-kompetenser driver effektivitet och tillväxt

19 Aug, 2025

Prompt Engineering: Hur AI-kompetenser driver effektivitet och tillväxt

Från att automatisera kundsupport till att driva smartare beslut och produktinnovation, effektiv promptteknik har blivit en kritisk färdighet för yrkesverksamma inom olika branscher. I den här artikeln bryter vi ner vad promptteknik är, hur det omformar moderna affärspraktiker och de utmaningar det hjälper till att lösa.