ITIL®4 Foundation - Klassrum (inkluderar examen)

16.500,00 SEK

  • 2 days
Klassrum
Live Virtuellt Klassrum
På plats / Inom företaget
Välj din startdatum

ITIL®4 Foundation-nivå kursen ger deltagarna en omfattande introduktion till grundläggande koncept inom ITIL4. Den hjälper dig att förstå principerna för ITIL4 och visar hur individens arbete och organisationens arbete kan förbättras. Vår ITIL4 eLearning-kurs ger deltagarna en god insikt i ITIL4 Foundation. Kursen är skriven av våra egna talangfulla föreläsare med omfattande erfarenhet av praktisk tillämpning av ITIL Service Management. ITIL4 är utformat för att erbjuda en smidig övergång från organisationens nuvarande arbetssätt till ett mer modernt, flexibelt och effektivt tillvägagångssätt. ITIL4 hjälper organisationer att anpassa sitt sätt att arbeta till den moderna digitala världen. Det lägger stor vikt vid att arbeta Agile och vikten av att arbeta tillsammans. ITIL 4 gör det möjligt för IT-team att fortsätta spela sin viktiga roll i den moderna affärsstrategin.

Nyckelfunktioner

Språk

Kurs och material på engelska och franska

2 dagar (16 timmar)

Ackrediterad ITIL® 4 Foundation-kurs med en auktoriserad ITIL® 4-tränare.

Arbetsmetoder

Multimedia-presentationer, grupparbeten och diskussioner, praktiska workshops, fallstudier och övningstester online.

Certifiering

ITIL® 4 Foundation-certifikat för slutförd kurs.

Examen ingick

Värdebevis för ackrediterat ITIL® 4 Foundation-examen.

Hero

Om ITIL 4®

ITIL 4 är utan tvekan det mest kända och framgångsrika ramverket för IT Service Management. ITIL Foundation (ITIL 4 Foundation Edition) är en ITIL-certifiering som introducerar delegater till Service Value System (SVS) som beskriver hur alla komponenter och aktiviteter i organisationen arbetar tillsammans som ett system för att möjliggöra värdeskapande när man tillhandahåller tjänster (vanligtvis IT-tjänster men inte begränsat till). ITIL SVS stöder många arbetssätt, såsom Agile, DevOps och Lean samt traditionell process- och projekthantering, med en flexibel värdeorienterad operativ modell, i slutändan en end-to-end-modell för skapande, leverans och kontinuerlig förbättring av teknikbaserade produkter och tjänster.

ITIL 4® utbildningsprogram
ITIL 4 gör det möjligt för IT-team att fortsätta spela sin viktiga roll i den moderna affärsstrategin. Den bygger vidare på tidigare versioner, stödjer befintliga investeringar i ITIL 4 och tillhandahåller en digital verksamhetsmodell med full service för leverans och drift av teknikbaserade produkter och tjänster. Detta innebär att ITIL 4 stöder ny teknik, som robotik och AI, genom att erbjuda mer praktiskt och flexibelt stöd i takt med att tekniken utvecklas. Den utökar tidigare versioner, stödjer befintliga investeringar i ITIL och tillhandahåller en digital verksamhetsmodell för fullservice för leverans och drift av tekniskt möjliggjorda produkter och tjänster. Detta innebär att ITIL4 stöder ny teknik, som robotik och AI, genom att erbjuda mer praktiskt och flexibelt stöd i takt med att tekniken utvecklas.

ITIL Foundation-kursen (ITIL 4 Foundation Edition) ger deltagarna en omfattande introduktion till ITIL:s kärnkoncept. Den hjälper dig att förstå ITIL-principerna och visar hur de kan förbättra en individs arbete och organisationens arbete.

Kurstidslinje

Hero
  1. Kursintroduktion

    Lektion 01

    • Introduktion till IT-tjänstehantering i den moderna världen
    • Introduktion till ITIL 4
    • Provuppgifter
  2. Servicehantering: Nyckelbegrepp

    Lektion 02

    • Värde och samvärdesskapande
    • Värde: Service, Produkter och Resurser
    • Serviceförhållanden
    • Värde: Resultat, Kostnader och Risker
  3. De vägledande principerna

    Lektion 03

    • De sju vägledande principerna
    • Tillämpa de vägledande principerna
  4. De fyra dimensionerna av tjänstehantering

    Lektion 04

    • Organisationer och människor
    • Information och teknologi
    • Partner och leverantörer
    • Värdeflöden och processer
    • Externa faktorer och PESTLE-modellen
  5. Tjänstevärdesystem

    Lektion 05

    • Översikt av tjänstevärdesystemet
    • Översikt över tjänstevärdekedjan
  6. Kontinuerlig förbättring

    Lektion 06

    • Introduktion till kontinuerlig förbättring
    • Modellen för kontinuerlig förbättring
    • Sambandet mellan kontinuerlig förbättring och vägledande principer
  7. Översikt av ITIL-metoder

    Lektion 07

    • Syftet med ITIL-praxis
    • Den kontinuerliga förbättringen av praxis
    • Praktiken för ändringskontroll
    • Praktiken för incidenthantering
    • Praktiken för problemhantering
    • Praktiken för hantering av servicebegäran
    • Service Desk-praxis
    • Praktiken för hantering av servicenivå
  8. Provformat

    Examinationsinformation

    • 1 timme
    • 40 frågor; flervalsfrågor
    • 65% rätt krävs för godkänt
    • Boken är inte tillåten under provets gång
    • När du har klarat provet kommer du att få ett
    • ITIL4® Foundation-certifikat från Peoplecert.

Lärandemål

När du har slutfört denna ITIL4 Foundation-klassrumskurs kommer du att kunna åstadkomma följande:

ITIL-Koncept

Förstå de grundläggande koncepten inom ITIL-tjänstehantering och förstå de fyra dimensionerna av ITIL-tjänstehantering.

ITIL-Anpassning

Förstå hur ITIL-principer kan hjälpa organisationer att anta och anpassa ITIL-tjänstehantering.

ITIL:s Tjänster

Förstå syftet och komponenterna i ITIL-tjänstens värdesystem, samt aktiviteterna i tjänstevärdekedjan och hur de är sammankopplade.

Effektivitet

Hur ITIL:s ramverk för bästa praxis används för att öka effektiviteten och den övergripande kvaliteten på IT-relaterade tjänster, oavsett organisationens storlek, struktur eller bransch.

ITIL-expert

Hur man blir ITIL-expert genom att förstå den nya certifieringsvägen, inklusive ITIL Managing Professional (MP) och ITIL Strategic Leader (SL)

ITIL-certifiering

Vem bör anmäla sig till denna kurs?

  • Personer som är i början av sin resa inom service management
    ITSM-chefer och framtida ITSM-chefer
  • Personer som arbetar inom andra områden av ”IT” (digital, produkt, utveckling) med starka kopplingar till tjänsteleverans
  • Befintliga innehavare av ITIL-kvalifikationer som vill uppdatera sina färdigheter

Det finns inga formella förkunskapskrav för att delta i kursen. Viss erfarenhet av att leverera och stödja IT-tjänster kommer att vara användbart, men är inte nödvändigt.

IT-chefer/IT-arkitekter

Systemadministratörer och analytiker

Driftchefer, Databasadministratörer

Processägare, Utövare

Serviceleveransspecialister, Kvalitetsanalytiker

CIO:er, CTO:er, IT-direktörer

Starta kursen nu

ITIL®4 Foundation-examen

Följande ingår i denna kurs

Examinationsinformation

  • 1 timme
  • 40 frågor; flervalsfrågor
  • 65% rätt krävs för godkänd
  • Boken är inte tillåten under provets gång
  • När du har klarat provet kommer du att få ett
  • ITIL4® Foundation-certifikat från Peoplecert.

Observera att kurserna kan vara på svenska eller engelska. Det finns inga svenska tester eller material tillgängliga för denna utbildning och officiella certifiering.

Tidigare kunskaper
Det är önskvärt men inte nödvändigt att du har viss erfarenhet av att arbeta med IT-tjänster. I god tid före kursstart kommer du att få kursförberedande material, som vi förväntar oss att du läser innan kursstart.

Ofta ställda frågor

Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?

Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!

;