ITIL®4 Strateg: Direct, Plan and Improve (DPI) - Klassrum (Inkluderar examination)

19.500,00 SEK

  • 2 days
Klassrum
Live Virtuellt Klassrum
På plats / Inom företaget
Välj din startdatum

ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve ger IT-proffs de praktiska färdigheter som krävs för att skapa en ”lärande och förbättrande” IT-organisation med ett starkt och effektivt strategiskt fokus. Modulen omfattar effekterna av Agile- och Lean-arbetsmetoder och hur de kan användas till en organisations fördel. Den ger en praktisk och strategisk metod för att planera och genomföra kontinuerliga förbättringar med nödvändig smidighet. ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve som erbjuds av AVC är ackrediterad av PeopleCert, på uppdrag av AXELOS, baserat på partneravtal och uppfyller ackrediteringskraven.

Kursplan

Hero
  1. Kursintroduktion

    Kurs 01

  2. Nyckelkoncept för DPI

    Kurs 02

    - 2.01 Nyckelkoncept för Direkt, Planera och Förbättra (DPI)

    - 2.02 Riktning

    - 2.03 Policyer och riktlinjer

    - 2.04 Risker och kontroller

    - 2.05 Planering

    - 2,06 Förbättring

    - 2.07 Styrning, efterlevnad och förvaltning

    - 2.08 Tillämpning av riktlinjerna

    - 2.09 Driftsmodell

    - 2.10 Värde, resultat, kostnader och risker

    - 2.11 Viktiga slutsatser

  3. Nyckelprinciper och metoder för styrning och planering

    Kurs 03

    - 3.01 Grundläggande principer och metoder för styrning och planering

    - 3.02 Strategi och stegvis nedbrytning av mål och krav

    - 3.03 Definiera effektiva policys, kontroller och riktlinjer

    - 3.04 Effektiva kontroller

    - 3.05 Effektiva riktlinjer

    - 3.06 Beslutsfattande på rätt nivå

    - 3.07 Viktiga slutsatser

  4. Styrning, risk och efterlevnad

    Kurs 04

    - 4.01 Styrning, risk och efterlevnad

    - 4.02 Strukturer och metoder för beslutsfattande

    - 4.03 Styrning av tjänsteleverantör

    - 4.04 Roll- och riskhantering

    - 4.05 Viktiga slutsatser

  5. Kontinuerlig förbättring

    Kurs 05

    - 5.01 Kontinuerlig förbättring

    - 5.02 Kultur för kontinuerlig förbättring

    - 5.03 Kontinuerlig förbättring i organisationen

    - 5.04 Modellen för kontinuerlig förbättring

    - 5.05 Steg ett: Vad är visionen?

    - 5.06 Steg två: Var är vi nu?

    - 5.07 Steg tre: Vart vill vi ta oss?

    - 5.08 Steg fyra: Hur tar vi oss dit?

    - 5.09 Skapa en handlingsplan

    - 5.10 Steg fem: Vidta åtgärder?

    - 5.11 Steg Sex: Kom vi fram?

    - 5.12 Steg sju: Hur håller vi igång momentet?

    - 5.13 Mätning och rapportering i kontinuerlig förbättring

    - 5.14 Bedömningar

    - 5.15 Gap-analys

    - 5.16 SWOT-analys

    - 5.17 Analys av förändringsberedskap

    - 5.18 Analys av kund- eller användarnöjdhet

    - 5.19 Analys av SLA-uppfyllelse

    - 5.20 Jämförelsemätning

    - 5.21 Mognadsbedömning

    - 5.22 Affärsfall

    - 5.23 Att bygga ett affärsfall

    - 5.24 Kommunicera och förespråka för ett affärsfall

    - 5.25 Viktiga slutsatser

  6. Kommunikation och förändringshantering i organisationer

    Kurs 06

    - 6.01 Kommunikation och förändringshantering i organisationer

    - 6.02 Kommunikationsprinciper

    - 6.03 Kommunikation är en tvåvägsprocess

    - 6.04 Vi kommunicerar hela tiden

    - 6.05 Tidpunkt och frekvens spelar roll

    - 6.06 Ingen enskild kommunikationsmetod fungerar för alla

    - 6.07 Meddelandet finns i mediet

    - 6.08 Kommunikationsmetoder och medier

    - 6.09 Exempel på kommunikationsmetoder

    - 6.10 Att definiera och etablera återkopplingskanaler

    - 6.11 Identifiering och kommunikation med intressenter

    - 6.12 Intressentkartläggning

    - 6.13 Att förstå intressenter

    - 6.14 Grundläggande om förändringsledning i organisationer (OCM)

    - 6.15 Grundläggande för framgångsrik förbättring

    - 6.16 OCM Genomgående riktning, planering och förbättring

    - 6.17 Etablera effektiva gränssnitt över värdekedjan

    - 6.18 Viktiga slutsatser

  7. Mätning och rapportering

    Kurs 07

    - 7.01 Mätning och rapportering

    - 7.02 Grundläggande om mätning och rapportering

    - 7.03 Grundläggande begrepp för mätning och rapportering

    - 7.04 Att definiera och använda mätningar och rapportering

    - 7,05 Anledningar till att Mäta

    - 7.06 Typer av mätinstrument

    - 7.07 Sambandet mellan mätningar och beteende

    - 7.08 Mätning av kaskader och hierarkier

    - 7.09 Balanserat styrkort

    - 7.10 Framgångsfaktorer och nyckeltal

    - 7.11 Viktiga slutsatser

  8. Värdeflöden och metoder

    Kurs 08

    - 8.01 Värdeflöden och metoder

    - 8.02 Värdeflödeskartläggning

    - 8.03 Utveckla en värdeflödeskarta

    - 8.04 Typer av avfall

    - 8.05 Öka detaljrikedomen i värdeflödeskartor

    - 8.06 Processmetriker

    - 8.07 Mätningar och de fyra dimensionerna

    - 8.08 Mätningar av värdeflöde och processer

    - 8.09 Processmetriker

    - 8.10 Värdeflöde och processer i SVS

    - 8.11 Sambandet mellan värdeflöden och metoder

    - 8.12 Sambandet mellan värdeflöden och processer

    - 8.13 Att utforma en arbetsflöde

    - 8.14 Arbetsflödesmätvärden

    - 8.15 Viktiga slutsatser

Lärandemål

Vid slutet av denna ITIL4 Strategist: (DPI) klassrumsutbildning kommer du att kunna:

Nyckelbegrepp

Förstå nyckelbegreppen i Direct, Plan & Improve. Upptäck hur du kan använda de viktigaste principerna och metoderna för kontinuerlig förbättring för alla typer av förbättringar.

Mätning och rapportering

Förstå hur man använder de viktigaste principerna och metoderna för mätning och rapportering i ledning, planering och förbättring.

Lean och Agile

Lär dig hur Lean och Agile arbetssätt kan användas till en organisations fördel. Lär dig hur du kontrollerar, planerar och förbättrar värdeflöden och metoder.

Värdesystem för tjänster

Förstå rollen för styrning, risk och efterlevnad (GRC) och hur man integrerar den med Service Value System (SVS)

Viktiga funktioner

Språk

Kurs och material är på engelska

2-dagarskurs på engelska

Ackrediterad kurs med en auktoriserad ITIL® 4 DPI-utbildare

Arbetsmetoder

Multimediapresentationer, gruppövningar och diskussioner, praktiska workshops, fallstudier och övningsprov.

Material

Licensierat kursmaterial

Certifiering

ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve certifikat för avslutad kurs

Examen

Officiell kupong för online-examen inkluderad, giltig i 12 månader

Hero

Vem bör anmäla sig till denna kurs?

Denna ITIL Strategist-kurs vänder sig till IT-ledare och chefer på alla nivåer inom organisationer som strävar efter att uppnå antingen ITIL Managing Professional (MP) eller ITIL Strategic Leader (SL) beteckningen, eller för dem som är engagerade i att forma IT-riktning och strategi. Det är dock ett krav att kandidaten har klarat ITIL 4 Foundation-examinationen eller deltagit i en ackrediterad utbildningskurs för denna modul.

IT-ledare

ITSM-chefer

ITSM-utövare som hanterar IT-baserade produkter och tjänster

Personer med befintliga ITIL-kvalifikationer som önskar utöka sina kunskaper

ITIL Managing Professionals (MP)

ITIL Strategiska ledare (SL)

Starta kursen nu

Information om examen

Examen och certifiering: Online!

Examen kommer att göras online vilket ger dig möjlighet att skriva examen hemma eller på kontoret. Det vi behöver är en dator med internet för examen och webbkamera (ProctorU). Examen är inkluderad i detta paket.

Examen för certifiering

  • Examensnamn: ITIL® 4 Strategist: Leda, planera och förbättra
  • Språk för examination: Engelska
  • Format: Flervalsfrågor - online
  • Antal frågor: 40
  • Godkänt resultat: 28 poäng krävs för godkänt resultat (av 40 möjliga) - 70%.
  • Varaktighet: 90 minuter

Licensiering och ackreditering
ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve som erbjuds av Advised Skills Ltd är ackrediterad av PeopleCert, på uppdrag av AXELOS, baserat på partneravtal och uppfyller ackrediteringskraven.

Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?

Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!

;