ITIL®4 Strategist: Direct, Plan & Improve (DPI) - eLearning (Inkluderar examination)

9.500,00 SEK

  • 15 hours
eLearning

ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve (ITIL 4 DPI) är den universella modulen som är en viktig del av både ITIL 4 Managing Professional och ITIL 4 Strategic Leader. Modulen omfattar inflytande och påverkan av Agile och Lean arbetssätt, och hur de kan utnyttjas till en organisations fördel. Kursen stödjer organisationer som ser styrning och ständiga förbättringar som en viktig del av att kunna möta nuvarande och framtida behov inom exempelvis servicestrategier, samarbetsmodeller, partnersamarbeten, kompetensförsörjning, digitalisering etc.

Kurstidslinje

Hero
  1. Kursintroduktion

    Kurs 01

  2. Nyckelkoncept för DPI

    Kurs 02

    - 2.1 Nyckelkoncept för Direkt, Planera och Förbättra (DPI)

    - 2.2 Riktning

    - 2.3 Policyer och riktlinjer

    - 2.4 Risker och kontroller

    - 2.5 Planering

    - 2.6 Förbättring

    - 2.7 Styrning, efterlevnad och förvaltning

    - 2.8 Tillämpa de vägledande principerna

    - 2.9 Driftsmodell

    - 2.10 Värde, resultat, kostnader och risker

    - 2.11 Viktiga slutsatser

  3. Grundläggande principer och metoder för styrning och planering

    Kurs 03

    - 3.1 Grundläggande principer och metoder för styrning och planering

    - 3.2 Strategi och hierarkiska mål och krav

    - 3.3 Definiera effektiva policys, kontroller och riktlinjer

    - 3.4 Effektiva kontroller

    - 3,5 Effektiva riktlinjer

    - 3.6 Beslutsfattande på rätt nivå

    - 3.7 Viktiga slutsatser

  4. Styrning, Risk och Efterlevnad

    Kurs 04

    - 4.1 Styrning, risk och efterlevnad

    - 4.2 Strukturer och metoder för beslutsfattande

    - 4.3 Styrning av tjänsteleverantör

    - 4.4 Rollen för riskhantering

    - 4.5 Viktiga slutsatser

  5. Kontinuerlig förbättring

    Kurs 05

    - 5.1 Kontinuerlig förbättring

    - 5.2 Kultur för kontinuerlig förbättring

    - 5.3 Kontinuerlig förbättring i organisationen

    - 5.4 Modellen för kontinuerlig förbättring

    - 5.5 Steg ett: Vad är visionen?

    - 5.6 Steg två: Var befinner vi oss nu?

    - 5.7 Steg tre: Vart vill vi ta oss?

    - 5.8 Steg fyra: Hur tar vi oss dit?

    - 5.9 Skapa en handlingsplan

    - 5.10 Steg fem: Vidta åtgärder?

    - 5.11 Steg Sex: Har vi kommit fram?

    - 5.12 Steg Sju: Hur bibehåller vi momentum?

    - 5.13 Mätning och rapportering i kontinuerlig förbättring

    - 5.14 Bedömningar

    - 5.15 Gap-analys

    - 5.16 SWOT-analys

    - 5.17 Analys av förändringsberedskap

    - 5.18 Analys av kund- eller användarnöjdhet

    - 5.19 Analys av SLA-uppfyllelse

    - 5.20 Jämförelseanalys

    - 5.21 Mognadsbedömning

    - 5.22 Affärsfall

    - 5.23 Bygga ett affärsfall

    - 5.24 Kommunicera och förespråka för ett affärsfall

    - 5.25 Viktiga slutsatser

  6. Kommunikation och förändringshantering i organisationer

    Kurs 06

    - 6.1 Kommunikation och förändringshantering i organisationer

    - 6.2 Kommunikationsprinciper

    - 6.3 Kommunikation är en tvåvägsprocess

    - 6.4 Vi kommunicerar hela tiden

    - 6.5 Tidpunkt och frekvens spelar roll

    - 6.6 Ingen enskild kommunikationsmetod fungerar för alla

    - 6.7 Budskapet finns i mediet

    - 6.8 Kommunikationsmetoder och medier

    - 6.9 Exempel på kommunikationsmetoder

    - 6.10 Att definiera och etablera återkopplingskanaler

    - 6.11 Identifiering och kommunikation med intressenter

    - 6.12 Intressentkartläggning

    - 6.13 Att förstå intressenter

    - 6.14 Grundläggande om förändringsledning i organisationer (OCM)

    - 6.15 Grundläggande för framgångsrik förbättring

    - 6.16 OCM Genomgående riktning, planering och förbättring

    - 6.17 Etablera effektiva gränssnitt över värdekedjan

    - 6.18 Viktiga slutsatser

  7. Mätning och rapportering

    Kurs 07

    - 7.1 Mätning och rapportering

    - 7.2 Grundläggande om mätning och rapportering

    - 7.3 Nyckelbegrepp inom mätning och rapportering

    - 7.4 Att definiera och använda mätning och rapportering

    - 7,5 skäl till att mäta

    - 7.6 Typer av mätningar

    - 7.7 Sambandet mellan mätning och beteende

    - 7.8 Mätning av kaskader och hierarkier

    - 7.9 Balanserat styrkort

    - 7.10 Framgångsfaktorer och nyckeltal

    - 7.11 Viktiga slutsatser

  8. Värdeflöden och metoder

    Kurs 08

    - 8.1 Värdeflöden och metoder

    - 8.2 Värdeflödeskartläggning

    - 8.3 Utveckla en värdeflödeskarta

    - 8.4 Typer av avfall

    - 8.5 Att öka detaljrikedomen i värdeflödeskartor

    - 8.6 Mätning och de fyra dimensionerna

    - 8.7 Mätning av partners och leverantörer

    - 8.8 Mätning av värdeflöde och processer

    - 8.9 Processmetriker

    - 8.10 Värdeflöde och processer i SVS

    - 8.11 Sambandet mellan värdeflöden och metoder

    - 8.12 Sambandet mellan värdeflöden och processer

    - 8.13 Att utforma en arbetsflöde

    - 8.14 Arbetsflödesmätvärden

    - 8.15 Viktiga slutsatser

Lärandemål

Vid slutet av denna ITIL4 Strategist: (DPI) eLearning-kurs kommer du att kunna:

Begrepp, principer och metoder

för att hantera styrning, planering och förbättring av varje förbättring som identifieras från sitt sammanhang

Skapa affärscase

Kunna skapa business case för att göra sin idé tydlig och kommunicerbar i sitt sammanhang

Kommunikation med intressenter

Förstå vikten av kommunikation med intressenter och hantera motstånd mot förändring

Värdesystem för tjänster

Kunna använda principerna och metoderna i Service Value System för att hjälpa organisationen att förbättra sig själv, sina tjänster och sina kunder och partners

Organisatoriska förbättringar

Kunna hantera och planera organisatoriska förbättringar genom strukturerad förändringsledning

Vad ingår?

Språk

Kurs och material är på engelska

Tillgång

120 dagars tillgång till eLearning-plattformen när som helst (studier i egen takt)

Material

Nedladdningsbara PDF-dokument med detaljerat innehåll (bilder, förklaringar) för varje lektion

8 lektioner

6 timmars video inspelad av ackrediterade lärare

Övningar

Övningar med omedelbar rättning online och 2 simuleringar av officiella examina

Examen

Officiell kupong för onlineexamen inkluderad, giltig i 12 månader

Hero

Vem bör anmäla sig till denna kurs?

Denna ITIL Strategist-kurs riktar sig till IT-ledare och chefer på alla organisatoriska nivåer som strävar efter antingen ITIL Managing Professional (MP) eller ITIL Strategic Leader (SL)-beteckningen eller de som är involverade i att forma IT:s riktning och strategi.

Förkunskapskrav:

- Har klarat ITIL 4 Foundation-examen

- Deltog i en ackrediterad utbildningskurs för detta modul

ITSM-chefer

ITSM-utövare som hanterar IT-baserade produkter och tjänster

Befintliga innehavare av ITIL-kvalifikationer som önskar utöka sina kunskaper

Starta kursen nu

Information om examen

Examen och certifiering: Online!

Examinationen sker online vilket ger dig möjlighet att välja om du vill skriva examen hemma eller på kontoret. Det vi behöver är en dator med internet för examen och en webbkamera (ProctorU). Examen är inkluderad i detta paket.

Format för examen

  • 90 minuters varaktighet
  • Sluten bok
  • 40 frågor
  • Godkänt resultat är 70% eller högre - poäng på 28 poäng eller högre

Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?

Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!

;